ווידאו-ארט: אליאב לילטי ו עדינה בר-און

מתוך ריבוי הפקות הווידיאו-ארט המוצגות במוזיאונים ובגלריות בעת זה, בחרתי לכתוב על 2 עבודות בלבד. עבודתה של עדינה בר-און:Portrait ועבודתו של אליאב לילטי : המון לא מלוכד נשלט ביתר קלות. הסיבה : לא  רק העובדה כי עבודתה של בר-און זכתה בפרס  של קרן התרבות אמריקה ישראל, וכי לילטי מציג כאן את עבודתו הראשונה, אלא משום ששתי העבודות מתעסקות בזמן או ליתר דיוק, בממד הזמן, באופנים הפוכים.

אומר בראשית כי ווידאו-ארט מזמין המשגות חדשות בשדה האומנות שהרי לא ניתן להתייחס לעבודות ווידאו בעזרת מושגים המשמשים תחומים אחרים בשדה זה . אוסיף כי אין זה הזמן והמקום לעסוק בסוגיית ההמשגה משום שמאמר ביקורת איננו יכול לשמש במה לדיון רחב כל כך. על כן, בביקורת זו אעשה שימוש במושגים ‘אימג’-תנועה’ ו- ‘אימג’-זמן’ כפי שמגדיר אותם ג’יל דלז ב- –1985 1983 – ב-‘Pourparlers ‘[משא-ומתן], קובץ ראיונות  שהעניק הפילוסוף הצרפתי בין השנים 1972  1990-.

ציטוט:

“מה שרואים הינו בראש ובראשונה הזמן, שכבות של זמן/זמנים דהיינו אימג-זמן ישירה. לא שהתנועה הפסיקה להתקיים, אלא שהיחס בינה לבין הזמן התהפך. הזמן איננו עוד פועל יוצא של קומפוזיצית ה-‘אימ’גים-תנועה’ (עריכה), כי אם ההפך: התנועה הינה פועל יוצא של הזמן. העריכה איננה נעלמת בהכרח אך היא משנה כיוון והופכת ל-‘montrage ‘* כפי שאומר לאפוג’ד. בנוסף, ה-‘אימג” מנהלת יחסים חדשים עם האלמנטים האופטיים והצליליים של עצמה, כאילו ה-voyance **הופכת אותה לדבר מה ‘קריא’ יותר מ-ניראה. החל מנקודה זו, אשפר לפתח פדגוגיה  של ‘אימג” נוסח גודר. “ – (עמ’ 75, Les Editions de Minuit ,Paris,  1990)

*שילוב של שתי מלים: להראות (montrer) ו- עריכה (montage).

**היכולת לראות מבעד ל…

1.עדינה בר-און – מעט, ארוך, איטי

אומנית המיצג, ע. בר-און, מתעדת את עבודותיה  בווידאו. ברם, היא גם יוצרת עבודות לווידאו. עבודתה הנוכחית הינה כזו. היא נכתבה לווידאו. כתיבתה של בר-און מורכבת. היא משלבת כתיבה מילולית, כתיבה חזותית וכתיבה צלילית. קולות, רשרושים, מלמולים משתלבים עם מלים, משפטים, נאומים וצילומים. אלו צילומי דמות וצילומי נוף [מצפה רמון]. את צילומי הנוף והדמות, מצלמת המצלמה באיטיות. יעדה: להבליט את איטיותה של הדמות וגם את איטיותו של הנוף.  המצלמה מגלמת אם כן תפקיד: היא בוחרת את מושא הצילום, את קצב הצילום, את פריים הצילום, את קרבת הצילום. היא מצלמת מקרוב וגם מרחוק. כך וכך, היא חודרת לתוך האובייקט המצולם. היא חודרת לתוך הדמות ולתוך הנוף עד כדי טשטוש הצורה והעלמות קווי המיתר. המצלמה גם מתעדת את הדמות ואת הנוף. היא ניצבת מולם, ממקמת עצמה במרחק נתון וללא תזוזה, בלי לנוע  מדגישה את התזוזות הדקות של דמות ושל הנוף. המצלמה מצלמת בקצב ‘נמוך’, בהילוך איטי, בשוטים ארוכים ומתמשכים, היא קולטת את האיטיות וגם יוצרת אותה. ובעוד היא משלבת בין קליטה ליצירה, היא חושפת את המושא, את שקיפותו שהיא השקיפות שבאיטיות.

ע. בר-און אוהבת את האיטיות. האיטיות מנחה את מעשיה – הקולות וקצב השיח המדוקלם וגם התנועות. הקולות –כמו של חתול מיילל או תינוק ממלמל משדרים רוגע ונועם. המשפטים- אמירות בעלות משקל תכני ומשמעות, נאמרות בקצב ‘נמוך’ ואיטי ויוצרות קשב קשט ושקט קשוב. התנועות הזעירות נדבקות לגוף ויוצרות מרחב קרוב, איטימי.

האיטיות מרתקת. קודם כל משום שהיא יוצרת ‘פוקוס’: צילום העוצר בנקודה נתונה. שנית, משום שהיא מזמינה את הצופה לעקוב אחר כל שינוי -הן של הדמות העומדת בעמדה פרונטאלית מול המצלמה והן של הנוף הסלעי, לבן, שקט ודומם לכאורה- , יהיה זה תזוזה, תנוחה או רשרוש קל. האיטיות מרתקת גם משום שהיא יוצרת מוזיקאליות – נימות נמוכות המבקשות תשומת לב וריכוז. ובאיטיות זו, כאשר המצלמה  עוצרת וממשיכים הקולות, נפרדים פס הקול והתמונה. התוצאה: נחשפים שני סוגי זמן שונים, הזמן של הקול והזמן של התמונה ושניהם פורשים את האיטיות.

צפתי בעבודתה של בר-און, שצולמה בשחור-לבן,  מספר פעמים הן בגלל הגוון הלבן המככב בה והן בגלל האיטיות המתפקדת כמו סם. אולם, צפתי בה שוב ושוב גם בגלל היופי הרב שיצרו הצבע – הלבן, הצליל -הצנום והקצב -האיטי.

2. אליאב לילטי- הרבה, קצר, מהר, רועש

בניגוד ל-ע. בר-און, אליאב לילטי רץ  ואץ. זמנו קצר. כמעט אפסי. הסיבה:  הוא רוצה הרבה, מהר ומייד. את עבודתו שצולמה בצבעים אך משאירה בזיכרון גיוון אפור מואר, רואים בתנאים מרביים: חדר חשוך וספה ישיבה נוחה. הסרט גדוש תמונות, כיתובים וצלילים. והכל ערוך: קטעי הצילום שצילם בארצות הברית, הכיתובים הדיגיטליים שיצר במחשב והצלילים החזקים שהקליט בסיטואציות שונות. העריכה מתפקדת כמו הדבקה: הצילומים נצמדים אלו לאלו, עולים אלו על אלו. כך גם הצלילים והמרכיבים הגרפיים. נוצרות שכבות העולות אף הן, זו על זו ואתם מציאות הדוחסת לתוכה שלושה רבדים: הרובד הדוקומנטארי, הרובד  הסיפורי והרובד הגראפי-ווירטואלי.

התמונה של לילטי איננה ‘טהורה’. וגם לא חלקה. קודם כל משום שהיא מלאה: בדומה לאתרי אינטרנט או קליפים מוזיקאליים, היא מרכזת לתוכה קטעים רבים, צילומים רבים -פיסות וחתיכות- ומחברת ביניהם. שנית משום שהיא מהירה: זו תמונה רצה.

לילטי משלב כמות ומהירות. הוא עובד בטכנולוגיות שונות ובכלים שונים: תוכנות מחשב [פרמיאר], הקלטות אודיו וצילומי ווידאו. בכך, הוא מפגין הכשרה ועכשוויות: הטכנולוגיות והכלים בהם הוא משתמש דורשים ידע טכני והבנות אודות האפשרויות הטמונות ב-‘טכנה’, דהיינו ב-‘עשייה’.

לילטי הוא איש של עכשיו וכאן. לא רק משום שהוא מאמץ טכנולוגיות עכשוויות ולוגיקות המתלוות להן, אלא גם משום שהוא חסיד המרחב האורבני, הרעש הגבוה, העמום והדיפוזי. איש העיר הגדולה  הוא, הבוחר ב- ‘צליליה’, אלה החודרים לתוך המוח והגוף, הנדבקים אליהם מבלי שתינתן להם האפשרות לאתר את מקור הרעש. מחובר לזרם התנועה ולמהירותה, הוא דוחס בסרטו פעולות רבות, קצרות ומהירות. כך, בקטעי הצילום הקצרים, הרבים והמהירים הוא צד את המציאות העכשווית. הוא גם טורף אותה.

בסרטו של לילטי, צפיתי פעמים רבות. עקבתי שוב ושוב אחר רצף התמונות על מנת לקלוט את הקצב שלו.

3. ‘מה שרואים הוא קודם כל הזמן’ אומר דלז. ונכון הדבר שכן בכל אחד משתי עבודות הווידאו-ארט מתערבים האומנים בזמן  דהיינו בלוגיקת הרצף והקצב.

כל אחד משני האומנים  קשור בסוגי זמן שונים ואף מנוגדים. את הזמן, הם מראים באופנים שונים: רצוף או קטוע, איטי או מהיר, לינארי או מפוטל, יציב או קופץ, מתמשך או שבור. הם  מראים גם זמן משולב, זמן כוללני או מובנה מקטעים, זמן של צילום אחד או זמן של אוסף צילומים רבים. ללא סייג, הם  מראים כי הם תופסים את הזמן /זמנים, כל אחד באשר הוא, בצילום דהיינו ב-‘אימג’. שכן, הן עבור ע. בר-און והן עבור לילטי ה-‘אימג’ הינה פועל יוצא  של הזמן.

יולי 2001

.עדינה בר-און, Portrait , גלריית האוניברסיטה, תל-אביב

.אליאב לילטי, : המון לא מלוכד נשלט ביתר קלות , Foundation H. Boll , תל-אביב

Advertisements
This entry was posted in Articles on Israeli Artists and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s